Het is verdrietig: maar 30% van de familiebedrijven overleeft de generatiewissel. En bij de derde generatiewissel staat er zelfs nog maar 3% overeind...

De belangrijkste reden
voor het mislukken van de overdracht


Opvolging in het familiebedrijf gaat over meer dan cijfers, regels en wetten. Het gaat óók over mensen, familie, patronen, communicatie en vertrouwen. Meer dan 70% van de overnames mislukt. De belangrijkste reden daarvoor is dat we mensen zijn met gevoelens en emoties. Om de harmonie te bewaren, blijven verhalen onuitgesproken of binnenskamers. Met als resultaat dat elk familielid zijn eigen weg zoekt tijdens de overdracht. En daar gaat het mis.

De emotionele én relationele kant


De overdracht van een bedrijf is een life-changing event, en dat verdient meer aandacht. Er zijn uiteindelijk verschillende factoren die ervoor kunnen zorgen dat het misgaat. Maar wat de uiteindelijke oorzaak ook is, het zijn allemaal misverstanden. En die, kan je voorkomen.


  • Misverstand over belangen
    Bijvoorbeeld bij uitbreiding van de familie. Met als resultaat verdeeldheid, een onduidelijke visie op de toekomst, gebrek aan samenwerking en in het ergste geval: juridisch gedoe.

  • Misverstand over verdeling
    Bijvoorbeeld als er meer dan één opvolger is. Conflicten en onduidelijkheid over de richting naar de toekomst.

  • Misverstand over vaardigheden en ervaring
    Bijvoorbeeld als de opvolging leiderschapskwaliteiten en belangrijke ervaring mist. Er ontstaat dan een gebrek aan professionele aansturing.

Zonde, want dit is zó goed te ondervangen,

passie en bezieling zijn de sleutel naar een succesvolle toekomst


Het kan dus anders!

Want als er ergens passie, bezieling en betrokkenheid te vinden is? Dan is dat natuurlijk in familiebedrijven.

Dit is hoe ik werk


Een stromend familiebedrijf: Van gedoe naar leiderschap


In kaart brengen waar jullie tegenaan lopen

Verkennende 1:1 gesprekken met alle betrokkenen, familie, directie en sleutelfiguren

Probleem-analyse en voorstel voor aanpak


Aan de slag - afhankelijk van wat er nodig is

Praktisch plan.


Heisessie / Strategiedag (doelen, taken, verantwoordelijkheden)

Systemisch kijken naar patronen, inzichten opdoen

Plan van Doen om er een succes van te maken


Terugkoppeling in het bedrijf - hoe doen we dat?



OPTIONEEL VERVOLG:

Waar nodig coaching, op implementatie van het plan



  • Stap 1
  • Stap 2
  • Stap 3
  • Stap 4


plan kennismaking

"This area can be filled with loads of content. Make sure you don't use too much text, keep it clean and simple!Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."
A delicate name
"This area can be filled with loads of content. Make sure you don't use too much text, keep it clean and simple!Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."
A delicate name
"This area can be filled with loads of content. Make sure you don't use too much text, keep it clean and simple!Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."
A delicate name